Yogyakarta was indrukwekkend! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Remco en Marielle Rotte - WaarBenJij.nu Yogyakarta was indrukwekkend! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Remco en Marielle Rotte - WaarBenJij.nu

Yogyakarta was indrukwekkend!

Door: Remco en Marielle

Blijf op de hoogte en volg Remco en Marielle

27 Juni 2012 | Indonesië, Batavia

Na een lange rit van drie uur door het mooie landschap van Bali moesten we jammergenoeg afscheid nemen van dit prachtige land. Het afscheid was echter dragelijk. We hebben onszelf namelijk beloofd dat we hier zeker nog een keer terugkomen!! Na een binnenlandse vlucht van ongeveer een uurtje kwamen we aan op de luchthaven van Yogyakarta - Java. Hier werden we opgehaald door de mensen van ons verblijf "Rumah Boedi". De indrukken opgedaan onderweg vertelde ons dat Java een heel ander soort land is dan Bali. Java is veel massaler en drukker dan Bali. Bij aankomst in Rumah Boedi werden we verwelkomt met een kopje thee en een kleine snack en ongeveer een uurtje later konden we aan tafel voor onze avondmaaltijd. Tijdens het eten hebben we kunnen regelen dat we de volgende ochtend de Borobudur konden gaan bekijken. We hadden twee volle dagen op Java en die wilden we goed en cultureel benutten. De volgende ochtend ging de wekker dan ook om (schrik niet) 4.00u. We werden namelijk om 4.30u op twee scooters vervoerd naar de Borobudur. Dit was een ritje van ongeveer 5 minuten. Al snel zagen we dat we niet als enige zo gek waren om om 4.00u de wekker te zetten... Er stonden ongeveer 30 anderen die hetzelfde idee hadden. Omstreeks 4.50u stonden we bovenop de Borobudur. Na ongeveer 20 minuten begon de zon op te komen. Helaas was het een beetje bewolkt. Dit mocht echter de pret niet drukken, de Borobudur was schitterend bij zonsopkomst (zie foto's). Na anderhalf uur genoten te hebben van het prachtige uitzicht zijn we weer voor een paar uurtjes ons bed ingedoken... De dag was nog lang! Rond het middaguur hebben we de fietst gepakt die we konden huren bij het hotel en zijn we de omgeving gaan verkennen. Lekker Hollands! Onderweg keek iedereen ons dan ook aan en riep ons na. Men fietst hier niet veel, dus een stel westerlingen op een fiets is dan al gauw interessant! We zijn nog naar 2 tempels in de buurt gaan kijken, candi Pawon en candi Mendut. Beiden veel kleiner dan de Borobudur,maar zeker ook indrukwekkend. Het blijft ons verbazen hoe ze deze bouwwerken in elkaar hebben gezet. Na het bezoeken van de tempels hebben we genoten van een lokale lunch. We beginnen ons al echt een beetje aan te passen. We bestelden zonder er lang over na te denken Nasi Goreng voor de lunch. Na de lunch besloten we terug te gaan naar Roemah Boedi. We hebben de rest van de middag lekker rustig aan gedaan. S'avonds hebben we wederom tijdens het eten het een en andere kunnen regelen voor alweer onze laatste volle dag op Java. Op onze laatste dag zijn we samen met een chauffeur langs de Merapi vulkaan gereden. Het uitzicht zou fantastisch moeten zijn. Echter zoals jullie weten hebben wij niet echt geluk met vulkanen;-) Het was dan ook veel te bewolkt om ook maar een glimp van de Merapi vulkaan te bewonderen...Na de vulkaan ging onze tocht verder naar het tempel complex van Prambanan. Na een behoorlijk lange rit door het boeiende Javaanse landschap kwamen we hier om 16.15u aan. Aangezien de zon op Java rond 17.30u ondergaat hadden we dus niet veel tijd om het enorme complex in zijn geheel te bewonderen. We besloten daarom dan ook dat we enkel de Prambanan tempel uitgebreid zouden bekijken om vervolgens voor een sunset view over Prambanan naar een nabij gelegen tempel op een heuvel te gaan. Na de Prambanan bekeken te hebben kwamen we terug bij de auto en konden we onze chauffeur nergens vinden;-( Dit was niet handig aangezien we niet veel tijd meer hadden om bij de andere tempel te komen. Na ongeveer een kwartier wachten schoot een andere chauffeur ons te hulp door onze chauffeur op zijn mobiel te bellen. Binnen een minuut kwam onze chauffeur aangelopen. Hij had waarschijnlijk ergens een gezellig onderonsje gehad. Hierdoor hadden wij helaas geen kans meer op een sunset view...de zon was al onder toen we bij de tempel aankwamen. We waren lichtelijk teleurgesteld, maar gelukkig was dit van korte duur. We waren zeer blij met wat we hadden gezien en genoten in de autorit terug nog volop na van de genomen foto's. Bij terugkomst in ons verblijf hebben we uitgelegd wat er gebeurd was... Ze vonden het zo jammer voor ons, dat we onze laatste avondmaaltijd op Java van Roemah Boedi cadeau hebben gekregen. Wij vonden het niet nodig, maar toch wel heel lief. Dit was het alweer voor ons bezoek aan Java. We kunnen wel zeggen dat dit land in meerdere opzichten heel anders is dan Bali. Zoals eerder gezegd; Het is veel massaler, drukker en is minder ingesteld op tourisme. Door haar authentieke cultuur en haar prachtige oudheden is Java een indrukwekkend land! Nu op weg naar het laatste hoofdstuk van onze honeymoon! Palau Tioman here we come!!!

• 27 Juni 2012 - 08:47

Cornélie:

Super leuk om al jullie verhale te lezen! Ga vooral door met genieten!
    kus

• 27 Juni 2012 - 09:00

Sija En Harry:

Hoi Lieverds
    Wat is het toch leuk om al jullie verhalen te lezen.
    Geniet er nog maar van
    xx papa en mama

• 27 Juni 2012 - 10:30

Niels:

heerlijk genieten jullie 2, leuk al die verhalen! super. ben wel benieuwd naar alle foto's! tot snel

• 28 Juni 2012 - 07:03

Pa En Ma T:

Wat een prachtige belevenissen,die zitten in de pocket.
    Geniet de laatste dagen met volle teugen op het paradijselijke eiland Tioman.
    Daarna met veel herinneringen de terugreis naar Nederland. Alvast een goeie vlucht en tot horens.

Liefs en een dikke pakkerd.

• 28 Juni 2012 - 11:24

Thijs & Karin:

Wat leuk om zoveel mee te krijgen van jullie huwelijksreis! Mooie verhalen en nog mooiere foto's!! Geniet van de laatste etappe!

• 30 Juni 2012 - 19:23

Johan En Myriam:

Echt super--wat een mooie herinneringen aan jullie huwelijksreis, en ons dan nog laten meegenieten.
    We wensen jullie een goede terugreis en verder een zo schitterend leven als deze reis. Liefs